Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 2005 |
ISBN | 9023241282 |
ISBN13 | 9789023241287 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Regulatie is een centraal begrip in elke theorie over het zich ontwikkelende individu. Het jonge kind kan zichzelf nog niet reguleren en heeft een Ôregulerende anderÕ, een beschikbare ouder, nodig. Dyadische processen tussen ouder en kind organiseren de regulatie van de affecten. Zelf- en interactieve regulatieprocessen be•nvloeden elkaar over en weer.
Affecten zijn weer ÔinÕ. Ze worden niet langer beschouwd als (lastige) bijproducten van cognities, maar hebben weer eigen bestaansrecht. Heftige affecten kunnen genetisch materiaal tot expressie brengen en predis-poneren zo tot de ontwikkeling van psychopathologie.
Bekende voorbeelden van personen met problemen in de affectregulatie zijn Floddertje en mevrouw Helderder (figuren uit de kinderboeken van Annie M.G. Schmidt): het meisje dat van de ene calamiteit in de andere belandt en de over-angstige poetsmevrouw. De ŽŽn onderreguleert zichzelf en is overmatig afhankelijk van externe sturing, de ander komt amper aan het opmerken van de omgeving toe vanwege de preoccupatie met haar controlebehoefte. Beiden lijden aan een regulatieprobleem.