Uitgevers | Kluwer, Wolters Kluwer Nederland B.V. |
Uitgavejaar | 1998 |
ISBN | 9026727690 |
ISBN13 | 9789026727696 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Auditing vormt de toetsende schakel in de managementcyclus. De auditfunctie houdt het management als het ware een spiegel voor, een spiegel waarin het management de organisatie met haar beheersingskaders en de daarin voorkomende verbanden en inconsequenties zou moeten herkennen.
Een audit leidt niet zozeer tot een uitspraak over de uitkomsten van de bedrijfsvoering, maar eerder over de bedrijfsvoering zelf. De discussies rondom corporate governance over een brede invulling van interne controle getuigen van een brede maatschappelijke aandacht voor besturing en beheersing van organisaties. Deze aandacht vanuit de stakeholders zal betekenen dat in jaarverslagen mededelingen moeten worden gedaan over de kwaliteit van het systeem van interne beheersing.
In Auditing management control krijgt u een aantal handreikingen aangereikt en leest u over de valkuilen en succesfactoren die bij de invoering van het 'managerial audit'-concept een rol kunnen spelen.