Uitgevers | Uitgeverij Boom, Uitgeverij Boom/Nelissen |
Uitgavejaar | 1998 |
ISBN | 9024414148 |
ISBN13 | 9789024414147 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Onderwijsinstellingen staan tegenwoordig voor de opgave pedagogisch-didactisch beleid vorm te geven dat gericht is op actief en zelfstandig leren. Dat vraagt van zowel docenten als van directieleden nieuwe vaardigheden, een andere wijze van handelen en een blijvende professionele ontwikkeling. Dit boek handelt over begeleiding bij die professionele ontwikkeling. Reflectie op het eigen handelen vanuit daarbij steeds het uitgangspunt. De auteurs schrijven vanuit hun praktijkervaring: reflecterend leren, lesbezoek, opbouw en afbouw van routines, collegiale consultatie, coaching, intervisie, supervisie en professionalisering van het management. Door de begeleidingsvormen te plaatsen binnen de context van de veranderende schoolorganisatie en door aandacht te schenken aan loopbaanmanagement wordt verwezen naar belangrijke voorwaarden voor de effectiviteit en de vruchtbaarheid van professionele ontwikkeling. De verschillende methodieken worden beschreven met behulp van veel voorbeelden. Het boek is geschreven voor onderwijsmanagers, staffunctionarissen en docenten uit het VO, HBO, en BVE-veld, alsmede voor professionals in lerarenopleidingen en ondersteunende instanties.