Uitgevers | Pearson Assessment and Information, Pearson Benelux B.V. |
Uitgavejaar | 2001 |
ISBN | 9026516835 |
ISBN13 | 9789026516832 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Beginnende communicatie
Therapieprogramma voor communicatieve functies in de preverbale en vroegverbale fase
Leen van den Dungen & Nelleke den Boon
Goede communicatie tussen ouders en hun kinderen is heel belangrijk voor de taalontwikkeling van een kind. Bij een normale ontwikkeling is leren communiceren een proces dat natuurlijk verloopt. Bij een uitblijvende of afwijkende communicatieve ontwikkeling moeten ouders en kind op weg worden geholpen.
Met Beginnende Communicatie kunnen communicatieve functies op speelse en flexibele wijze worden aangeleerd. Het is een therapieprogramma waarmee therapeuten en ouders of begeleiders gezamenlijk aan de slag kunnen om zowel kinderen als volwassen verstandelijk gehandicapten te leren hun intenties tot uitdrukking te brengen. Jonge kinderen krijgen met dit programma mogelijkheden aangeboden waardoor ze zelf met eigen initiatieven aan de communicatie kunnen deelnemen. Verstandelijk gehandicapte volwassenen kunnen door het aanleren en hanteren van bepaalde communicatieve functies beter gaan functioneren in hun leefsituatie.
Leen van den Dungen is psycholinguïst en als docent werkzaam bij de afdeling logopedie van de Hogeschool van Utrecht. Nelleke den Boon is psycholinguïst en logopedist en werkzaam in een vrijgevestigde logopediepraktijk in Nieuwegein.