Uitgever | Scriptio |
Uitgavejaar | 2007 |
ISBN | 9087730047 |
ISBN13 | 9789087730048 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Parijs werd vanaf 1860 door kunstenaars over de hele wereld beschouwd als het onbetwiste centrum van vernieuwing. Globaal gezien kunnen de buitenlandse kunstenaars die zich in Parijs vestigden in twee groepen worden ingedeeld. Zij die een officiƫle, naar Franse en internationale maatstaven, degelijke opleiding wilden volgen. En zij die met een vrijere instelling het artistieke klimaat kwamen opsnuiven en zich kortere of langere tijd in Parijs probeerden te handhaven.
George Hendrik Breitner (1857-1923) verbleef in 1884 een half jaar in Parijs. In Parijs volgde hij gedurende een korte tijd lessen op het atelier van Cormon. In Parijs begon Breitner met het schilderen van onderwerpen als paarden, karren en afbraken. Hier maakte hij het bekende schilderij 'Het witte paard van Montmartre'.
Terug in Den Haag zou hij deze onderwerpen die hij in Parijs vond niet meer schilderen. Later in Amsterdam vindt men deze thema's echter opnieuw terug in zijn schilderijen.
Wat bracht Breitner ertoe naar Parijs te gaan? Wat heeft de schilder in deze stad ondernomen en wat voor kunstwerken zijn er uit deze periode voortgekomen? En tenslotte, welke invloed heeft deze tijd op zijn werk gehad?