Uitgever | Dutch University Press |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 9036191513 |
ISBN13 | 9789036191517 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In de gezondheidszorg stelt onze wetgeving zich ten doel de zorg voor autochtone en allochtone patiënten op eenzelfde kwaliteitsniveau te realiseren, adequate communicatie tussen hulpverlener en patiënt is daarvoor een belangrijke voorwaarde. In deze communicatie speelt het recht op informatie van de patiënt een cruciale rol. In dat verband moet de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) worden genoemd. Dat recht op informatie is in een westerse context vanzelfsprekend. In de praktijk van de hulpverlening blijkt het echter nog niet makkelijk daarmee om te gaan, zeker indien er sprake is van interculturele communicatie.
Onderzoeker gaat in op de communicatie tussen artsen en andere hulpverleners met allochtone patiënten. Zij doet dat aan de hand van een door haar in het AMC te Amsterdam verricht onderzoek. Duidelijk wordt dat de relatie tussen hulpverlener en allochtone patiënt tot problemen en zelfs tot beroepsdilemma's in de hulpverlening kan leiden. Het onderzoek geeft aanzetten tot oplossingen voor beleidsmakers in de gezondheidszorg. Het doet eveneens suggesties om onderwijsprogramma's over de praktische problemen in de interculturele communicatie te ontwikkelen.