Uitgever | Business Contact |
Uitgavejaar | 1992 |
ISBN | 9025400868 |
ISBN13 | 9789025400866 |
Aantal pagina's | 558 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Concurrentievoordeel begint waar Concurrentiestrategie, het boek waarmee Michael Porter grote bekendheid kreeg, eindigt. Liet hij in Concurrentiestrategie het wat en waarom van concurrentiestrategieën zien, in Concurrentievoordeel beschrijft hij het hoe; hoe kunnen de beste bedrijfsresultaten verkregen én behouden worden. Het boek biedt de strategische planner uitgebreide analyseschema's, waarmee hij de prestaties van zijn bedrijf voor de toekomst kan bepalen. In Concurrentievoordeel introduceert Michael Porter het begrip 'waardeketen', een sleutelwoord in het onderzoek naar, en aanpak van álle activiteiten binnen een bedrijf op een geïntegreerde wijze. Aan de orde komen onder meer:
- de waardeketen voor de verschillende bedrijfstakken
- het behalen van kostenvoordeel
- het voeren van een succesvolle differentiatiestrategie
- technologische ontwikkeling en concurrentievoordeel
- de noodzaak van een horizontale strategie
- het belang van een verdedigingsstrategie
- het voeren van een aanvalsstrategie Concurrentievoordeel is een boek dat in Amerika veel succes heeft en dat geen enkele strategische planner zou mogen missen.