Uitgever | Nederlands Foto Instituut |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9056622951 |
ISBN13 | 9789056622954 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Ons wereldbeeld, gedrag en denken worden in toenemende mate beïnvloed en zelfs bepaald door de visuele media. Wij krijgen dagelijks steeds grotere hoeveelheden beelden en boodschappen te verwerken: nieuws en reclame en alles wat zich zoal daartussen bevindt: van infotainment tot advertorial. De moderne mens heeft (grotendeels onbewust) een mentaal filter ontwikkeld dat ongewenste visuele indrukken buitensluit. Om mensen nog iets nieuws te kunnen laten ervaren, is het noodzakelijk om door dat filter heen te dringen. Deze ontwikkeling leidt op allerlei terreinen tot het ontstaan en gebruik van technieken die zijn gericht op totale onderdompeling van de toeschouwer, waarbij meerdere zintuigen tege-lijkertijd worden geprikkeld. Installaties met een multimediaal (soms inter-actief) karakter zijn daarvan een voorbeeld. Anderzijds is de sterke waardering van publiek en kunstwereld voor verstilde en minimalistisch vormgegeven, klassieke fotowerken (bijv. Rineke Dijkstra, de Becher-school) te duiden als de keerzijde van deze ontwikkeling. In Experience worden enkele van de slimste en interessantste uitersten van zintuiglijke prikkeling en verstilde concentratie met elkaar geconfronteerd. Het boek biedt een scala aan perspectieven voor beeldmakers (o.a. fotografen, kunstenaars, ontwerpers, reclamemakers, media-mensen), en beeld'lezers'(kunst- en cultuur-historici en -critici en iedereen die geïnteresseerd is in de werking van verschillende media en beeldcultuur).