Uitgever | Business Contact |
Uitgavejaar | 2012 |
ISBN13 | 9789047004806 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In dit unieke boek geeft organisatiedeskundige Peter Robertson een frisse en inspirerende kijk op groei in organisaties. Hoe groeit een bedrijf, een cultuur, een merk?
Robertson toont enerzijds aan dat er een natuurlijke groei cyclus is, die managers kunnen benutten om hun organisatie duurzaam te laten presteren. In de lente moet je zaaien (creativiteit aanwakkeren, innoveren), in de zomer kun je bloeien (markt uitbreiden), in de herfst moet je oogsten (winst maximaliseren) - en in de winter moet je weer terugvallen naar een nieuw beginpunt en innovaties beginnen. Anderzijds betekent natuurlijke groei ook dat de kernwaarden van een bedrijf niet vanboven opgelegd kunnen worden, maar dat die alleen naar voren komen uit het gedrag van medewerkers. Het bedrijf is wat de medewerkers doen.
De ecologische leider is zich bewust van deze processen, begeleidt ze en geeft zijn medewerkers de ruimte om de kernwaarden tot leven te brengen. Zo laat hij de kracht van zijn bedrijf, cultuur of merk maximaal tot wasdom komen.