Uitgever | Uitgeverij Ministrando |
Uitgavejaar | 2013 |
ISBN13 | 9789082021301 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Zestig procent van de leerkrachten klaagt over disciplineproblemen in de klas, terwijl minder dan vijf procent van de leerlingen echt moeilijk van gedrag is. Die kleine minderheid kan echter de lessen grondig verstoren. Dit gaat ten koste van het leerproces van de andere leerlingen en van de arbeidsvreugde van de leerkracht.
In deze handleiding wordt aan de hand van talrijke voorbeelden een middel aangereikt om problematische leerlingen op een efficiënte manier aan te pakken. De leerkracht is echter geen therapeut of een maatschappelijk werker. Daarom wordt gezocht naar wat haalbaar is. Uitgangspunt is dat leerkrachten de meeste gedragsproblemen goed weten te hanteren. Voor de moeilijkste leerlingen is echter een meer systematische en doordachte methode nodig.
Tientallen scholen in Nederland, Curaçao en België, waar de auteur trainingen voor de leerkrachten heeft verzorgd, hebben het materiaal aangeleverd. De hier behandelde gedragsproblemen variëren van te laat komen, lesmateriaal niet bij zich hebben, onbeschoft gedrag tot ernstige vormen van agressie tegenover medeleerlingen of leerkrachten. Zowel voorbeelden uit het basisonderwijs als het secundair onderwijs komen aan bod.
Juliaan van Acker is emeritus hoogleraar orthopedagogiek en houdt een pedagogische praktijk. Hij is vooral bekend als initiatiefnemer van projecten voor de harde kern van criminele jongeren.