Uitgevers | Gorcum b.v., Koninklijke van Gorcum B.V. |
Uitgavejaar | 2000 |
ISBN | 9023235398 |
ISBN13 | 9789023235392 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
"Serie: De kern van organisatieonderzoek
In het sociaal-wetenschappelijk onderzoek wordt de casestudy niet zelden met enige argwaan bekeken. Het zou niet zulke harde gegevens opleveren als experimenteel of survey-onderzoek. Daarnaast zijn er twijfels over de betrouwbaarheid en is de generaliseerbaarheid van de uitkomsten, zeker toegepast binnen een enkele organisatie, gering. Toch (of desondanks) behoort de casestudy tot één van de meest gebruikte (en misbruikte) strategieën van bedrijfskundig onderzoek. Dit deel behandelt de casestudy als een volwaardige onderzoeksstrategie vergelijkbaar met een survey of een experiment. Daarbij wordt zowel een positivistische als een constructivistische benadering uitgewerkt. De auteur is van mening dat het onderliggende onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief - wat niet zelden aan deze benaderingen wordt vastgeknoopt - een schijntegenstelling is; beide benaderingen hebben hun waarde en zijn eerder complementair ten opzichte van elkaar.
In dit deel van de serie wordt achtereenvolgens ingegaan op keuzes die gemaakt kunnen worden bij de formulering van probleemstellingen, het opstellen van een onderzoeksontwerp, de selectie van eenheden, de verzameling van gegevens, data-analyse en rapportage.
Dr. J.F.A. Braster is universitair docent aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam."