Uitgevers | Het Financieele Dagblad, Business Contact |
Uitgavejaar | 2008 |
ISBN | 9047000439 |
ISBN13 | 9789047000433 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
De nieuwe mecenas staat in het brandpunt van de aandacht sinds de kunstwereld internationaal te maken krijgt met grote bezuinigingen. Er zijn hoopvolle tekenen dat de schenkingsbereidheid van particulieren groeit, maar in Nederland blijft het individuele geven nog achter bij de omringende landen. Renée Steenbergen laat in dit boek ruim 60 particuliere gevers aan het woord uit Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland. De motieven van deze veelal uit het bedrijfsleven afkomstige schenkers -onder wie Sylvia Tóth, Willem van Dedem, Joop van den Ende en Morris Tabaksblat- werpen licht op de vraag hoe er meer particulieren bij cultuur betrokken kunnen worden. Renée Steenbergen wakkert het debat over de veranderende financieringsvormen voor cultuur aan in een heldere en verhalende schrijfstijl. Zij besluit haar bevlogen betoog met een reeks prikkelende aanbevelingen ter verbetering van het geefklimaat voor de nieuwe mecenas.