Uitgevers | SWP, Uitgeverij Swp B.V., Uitgeverij Swp B.V. |
Uitgavejaar | 2000 |
ISBN | 906665323X |
ISBN13 | 9789066653238 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
'Kringen? Daar begin ik niet aan.' Een veelgehoorde verzuchting van basisschoolleerkrachten. Zeker in meertalige groepen roepen de zogenaamde 'vrije-kringgesprekken' vaak zoveel problemen op, dat leerkrachten er niet veel zin meer in hebben. In het boek 'Dingen in de kring' worden de problemen die leerkrachten ervaren bij het begeleiden van kringgesprekken, op een rijtje gezet. Daar blijft het niet bij: er worden ook suggesties geboden om ze te overwinnen. Met behulp daarvan kan het werken in de kring weer aantrekkelijk en dynamisch worden. En kan de kring weer een plaats worden waar kinderen veel leren, zowel op sociaal-emotioneel, als op taalgebied. Voorop staat dat alle kinderen aan een kring kunnen deelnemen, dat rekening wordt gehouden met etnische verschillen en met verschillen tussen jongens en meisjes, en dat gewerkt wordt aan een verhoging van de kwaliteit van de individuele bijdragen. De lessuggesties zijn gericht op de groepen vier en vijf en geven expliciete aandacht aan meertaligheid. De lessen van 'Dingen in de kring' beginnen altijd met de introductie van een of meer voorwerpen. Een voorwerp als uitgangspunt voor een kringgesprek blijkt goed te werken. Het zorgt voor een lage taaldrempel aan het begin van de kring en het roept gevarieerde, concrete ervaringen van kinderen op. Bovendien nodigen voorwerpen uit tot handelingen. Kinderen kunnen er hun verhaal mee ondersteunen. Voor minder taalvaardige kinderen werkt dat allemaal begripsbevorderend. Na de introductie van het voorwerp worden de kinderen aangemoedigd om hun verhaal te doen. Niet alleen door middel van vertellen, maar ook door middel van schrijven en spelen. De gebruikte werkvormen zijn afkomstig uit de kunstzinnige disciplines taalvorming en dramatische vorming.