Drukken als mentaliteit

-

steendrukkerij De Jong & Co, 1911-1994

Auteur: Bas van Lier

Categorie:Kunst & Cultuur / Onderwerp: Musea 88
Cover van het boek 'Drukken als mentaliteit' van Bas van Lier
Uitgevers Lecturis, Lecturis B.V., Lecturis Publishing
Uitgavejaar 2011
ISBN139789070108595
TaalNederlands
TypeHardcover

Samenvatting

DRUKKEN ALS MENTALITEIT
Steendrukkerij De Jong Co, 1911-1994

Steendrukkerij de Jong Co in Hilversum (1911-1994) verwierf in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw naam als ontwerpersdrukkerij. Ontwerpers als Otto Treumann, Dick Elffers, Jan Bons, Wim Crouwel en Gerard Wernars experimenteerden daar aan de persen met de offsettechniek. De hoge kwaliteitsnormen maakten het bedrijf geliefd bij tientallen ontwerpers, vooral reclame- en affiche-ontwerpers. . Met verrassende kantine-tentoonstellingen (1954-1972) en de experimentele serie Kwadraat-Bladen (1955-1974) plaatste het bedrijf zich in het middelpunt van het culturele circuit.

Drukken als mentaliteit is de rijk geïllustreerde geschiedenis van een grafisch familiebedrijf dat model staat voor de ontwikkeling van (een groot deel van) de grafische industrie in Nederland in de twintigste eeuw. De drukkerij van de Friese boerenzoon Pieter Brattinga werd groot met het drukken van etiketten en verpakkingen voor onder meer P. Sluis diervoeders, winkelketen Coop, het sigarenmerk Willem II, de PTT, beschuit van Haust en limonadeflessen van brouwerij De Amstel.
Daarnaast drukte de socialist Brattinga in de jaren 20 en 30 tientallen SDAP- en vakbondsaffiches van Albert Hahn jr., Meijer Bleekrode en Fre Cohen.
Na de Tweede Wereldoorlog maakte Pieter Dirk Brattinga de drukkerij van zijn vader tot het centrum van de ontwerpwereld. De reputatie van de drukkerij hield lang stand, totdat een veranderend concurrentieveld het bedrijf in 1994 naar een faillissement dreef.

Een boek vol fotos en afbeeldingen van bijzonder grafisch werk over de rol van de steendrukkerij en de invloed die het bedrijf had op vormgevers en illustratie-kunstenaars in het hele land, waaronder Hans Bolleman, Frans Mettes, Herman Nijgh, Koen van Os, Reijn Dirksen en Cor van Velsen.

Tentoonstelling Steendrukkerij De Jong Co in Museum Hilversum,
15 oktober 2011 " 5 februari 2012.

Bestellen

Bestel 'Drukken als mentaliteit' bij Bol.com € 15 Uiterlijk 21 februari in huis
  zoek
Delen op Facebook Delen op Twitter Delen via e-mail Printen Delen op andere sociale netwerken
Zoek je ook goede films? Bezoek Leukomtekijken.