Uitgever | Nieuw Amsterdam |
Uitgavejaar | 2009 |
ISBN13 | 9789046806906 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Freakonomics voor voetbal: een geheel nieuwe kijk op de sport
Waarom wint Nederland zo vaak? Waarom winnen de grote clubs niet vaker? Waarom koopt Ajax steeds de verkeerde spelers? Brengt een dure speler met een grote naam doorgaans zijn geld op? Welk Europees land houdt het meest van voetbal? Is er minder zelfmoord onder voetbalfans? Dure spitsen scoren niet beantwoordt dit soort vragen. Geschreven met het brein van een econoom en de vaardigheid van een schrijver, kijkt het op wetenschappelijke wijze naar alledaagse voetbalvraagstukken en probeert objectieve waarheden over de sport bloot te leggen. De bekende clichŽs als 'de bal is rond' en 'voetbal is big business geworden' gaan op de helling, een nieuwe kijk op voetbal is het gevolg.
Dure spitsen scoren niet is speciaal voor de Nederlandse markt aangevuld met Nederlandse voorbeelden. De mix van essenti'le feiten en mooie anekdotes maakt het een zeer toegankelijk en verrassend boek.
De Nederlandse Engelsman Simon Kuper (1969) is sportjournalist. Hij schreef voor The Observer en The Guardian en Hard gras, is auteur van bekroonde boeken over voetbal (Voetbal als oorlog) en werkt nu voor The Financial Times vanuit Parijs. Kuper heeft een prachtige, beeldende schrijfstijl, onderhoudend en tegelijk to the point. Stefan Szymanski is hoogleraar economie aan de Cass Business School in Londen. Hij is wereldwijd vermaard en heeft zowel de overheid als grote sportbonden als FIA, UEFA en ICC geadviseerd.