Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 2001 |
ISBN | 9023236734 |
ISBN13 | 9789023236733 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
"Kan het streven naar winst samen gaan met moraal? Betekent het oprukken van vrije marktwerking niet tegelijk het oprukken van eigenbelang? Staan de wetenschappen economie en ethiek niet haaks op elkaar?
Zowel het een als het ander lijkt het geval. Enerzijds lijkt de commercialisering de solidariteit in de samenleving te bedreigen. Anderzijds gaan grote bedrijven morele codes hanteren, waarin zij zich verantwoordelijk verklaren voor het milieu en de mensenrechten. Enerzijds beroepen sommige economen zich op het neutrale karakter van hun wetenschap, tegelijk zoeken andere economen naar een economie die normen en waarden een plaats geeft. Het beeld is wisselend en krijgt steeds meer aandacht. Onmiskenbaar is er een opbloei van de belangstelling voor de morele verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven, voor de raakvlakken tussen economie en ethiek, waarbij beide in toenemende mate integreren.
In dit boek tasten vooraanstaande economen, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en ethici de grenzen af die hen lange tijd gescheiden hielden. Telkens gaat een econoom in dialoog met een ethicus over de betekenis van morele kernbegrippen als duurzaamheid, rentmeesterschap, solidariteit, het draagkrachtbeginsel, rechtvaardigheid en gerechtigheid. En mensen uit het bedrijfsleven gaan in gesprek met kenners van ethiek en moraal over deugden in de directiekamer en op de werkvloer, over normen en waarden in de reclame, over het vrije kapitaalverkeer en de moraal van de belegger, over pluriformiteit van de pers en vrije marktwerking. Zij proeven elkaars werkelijke motieven. Het resultaat is een actueel, toegankelijk en tegelijk wetenschappelijk verantwoord overzicht van de stand van zaken. Het boek opent een perspectief op de mogelijkheden en de belemmeringen om elkaar te verstaan en daarmee op een hernieuwde relatie tussen economie en ethiek, tussen bedrijfsleven en morele verantwoordelijkheid."