Uitgever | Business Contact |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 9025415806 |
ISBN13 | 9789025415808 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
Economen zijn geneigd de mens als een rationeel wezen te zien. Maar wie om zich heen kijkt, ziet verschijnselen die moeilijk te rijmen zijn met het uitgangspunt van de rationele mens: beleggers vertonen kuddegedrag dat in hun nadeel werkt en vrouwen hebben een achterstand op de arbeidsmarkt die niet valt te verklaren uit hun capaciteiten. In het boek Geld en gevoel: Over emoties, economie en ethiek gebruikt Henriëtte Prast inzichten uit de psychologische wetenschap om dit soort verschijnselen te verklaren. Maar de relatie tussen emoties en economie is geen eenrichtingsverkeer. Keuzes in ons gevoelsleven en zelfs in onze ethiek worden soms beïnvloed door economische afwegingen. Het geven van een diamanten verlovingsring bijvoorbeeld, een traditie waaraan wij nu een romantische betekenis toekennen, kent een puur economische grondslag. De auteur kiest ernstige en grappige alledaagse en maatschappelijke verschijnselen om haar inzichten toe te lichten. Ze doet dit op een verfrissende manier en in een zeer leesbare stijl. Geld en gevoel is eerder in de vorm van columns verschenen in Het Financieele Dagblad. Gekozen is voor een thematische ordening: arbeidsmarkt, beleggers, huwelijksgeluk en gezinsleven, consumentengedrag, misdaad en straf, economie en ethiek. '