Uitgever | Nieuw Amsterdam |
Uitgavejaar | 2010 |
ISBN13 | 9789046807880 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Philip Jenkins
Gods werelddeel
Christendom, islam en de religieuze crisis in Europa
Overtuigende en
evenwichtige visie op
de toekomst van
Europa
Zal het christendom in Europa bezwijken onder het gewicht van globalisering,
westers secularisme en een toestroom van islamitische
immigranten? Staat Europa op het punt 'Eurabi'' te worden? Waar
menig deskundige een dergelijk scenario voorspelt, biedt Gods werelddeel
een veel afgewogener inschatting van de religieuze toekomst van
Europa. Philip Jenkins, die de huidige spanningen ten volle onderkent,
laat zien dat de opgeklopte retoriek van een door moslims overheerst
Europa berust op mythen die politiek van pas komen: de dreiging van
grote golven islamitische immigranten, torenhoge islamitische
geboortecijfers en de ondergang van het Europese christendom.
Hij wijst erop dat de immigranten beslist niet altijd moslim zijn en er
ook veel christenen naar het rijke Westen komen, die een krachtig
geloof meebrengen dat het Europese christendom een nieuwe glans
geeft. Volgens Jenkins kost het zowel christendom als islam moeite om
te overleven in Europa's seculiere cultuur. Maar in plaats van geleidelijk
te verdwijnen, hebben beide zich aangepast, en passen ze zich verder
aan. Een realistische en historisch gefundeerde inschatting van de
toekomst van religie in een snel veranderend Europa.
Philip Jenkins bezet als hoogleraar
Geesteswetenschappen de Edwin
Erle-leerstoel aan de Pennsylvania
State University. Hij publiceerde
eerder een groot aantal boeken,
waaronder The Next Christendom en
The New Faces of Christianity
'Jenkins verdient lof omdat hij ons
eraan herinnert [...] dat de geschiedenis
van het christendom de
geschiedenis is van innovatieve -
en onvoorspelbare - aanpassingen.'
The New York Times
'Zoals [Jenkins] duidelijk maakt:
God, of liever gezegd Allah, is in
Europa weer helemaal terug. [...]
De auteur toont zich geen ijzervreter.
Hij heeft oog voor nuances,
zoals ook blijkt uit zijn weergave
van christendom Žn islam. Maar
na•ef is hij evenmin.' de Volkskrant