Uitgevers | Lannoo, Editions Lannoo sa |
Uitgavejaar | 2007 |
ISBN | 9020967290 |
ISBN13 | 9789020967296 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Dit boek is lang geen one-man-show. De auteur liet bij wijze van illustratie optekenen wat bedrijven kunnen meemaken en hoe bedrijfsleiders vaak denken en handelen in het internationale zakendoen. Zelfstandig publicist en zakenjournalist Willem De Bock schetst de verhalen in een pittige, vlotte stijl. In een eerste deel beschrijft hij zes uitgewerkte cases van toonaangevende Vlaamse ondernemers. Daarop volgend en uitgaand van de empirisch gegroeide aanpak van Luc De Haes, brengen de auteur en de journalist een zeer leesbaar, maar ook gedegen en praktisch bruikbare gids voor het zakendoen, de aardbol rond.
Verwacht geen lijstje met tips voor de omgang met Chinezen, Russen, Brazilianen of Egyptenaren. Luc De Haes graaft dieper. Hij wijst op het grote belang van een strategie bij het uitwerken van de buitenlandse ambities en beschrijft hoe een bedrijf ze best uitkient. Hij geeft aan waarvoor een internationaal groeibeleid moet uitkijken en waar haar kansen liggen. Hij waarschuwt voor een weinig rationele en lukrake reactie op de lokroep van schijnbaar aantrekkelijke markten. Hij geeft ook aan hoe bedrijven rationeel en zelfbewust tewerk kunnen gaan. De Haes wijst op courante fouten bij het inschatten van lokale culturen waarin bedrijven terechtkomen en legt uit hoe die klippen te nemen zijn. Het volstaat bijvoorbeeld niet dat je weet hoe je een naamkaartje van een Japanner moet aannemen. Je moet ook weten waarom deze uiting van cultuur van belang is en in welk waardekader ze thuishoort. Groeien in het Buitenland heeft vele troeven. Het kan gebruikt worden als handboek voor studenten. En voor bedrijfsleiders is het een gids voor zakendoen in het buitenland, maar meteen ook een reisverhaal. Op geen enkel moment verliest het boek daarbij de kern van de zaak uit het oog: de groei en bloei van de onderneming.