Uitgever | Gelling Publishing |
Uitgavejaar | 2014 |
ISBN13 | 9789078440680 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Waarom waarderen?
Waarom zou je als manager of als medewerker in een bedrijf de moeite nemen om positief, waarderend naar de organisatie en naar de mensen om je heen te kijken? Waarderend organiseren (appreciative inquiry) gaat verder dan alleen jezelf of een ander een plezier willen doen. Het gaat niet om de ontkenning van tekortkomingen, omdat je niet eerlijk naar problemen zou willen kijken... Het gaat erom dat je voor de voortgang, de ontwikkeling en vernieuwing van je bedrijf een aanpak kiest die écht werkt. Een aanpak die zo goed werkt omdat hij optimaal aansluit bij de manier waarop individuele en groepen mensen functioneren.
Appreciative Inquiry
Wat is appreciative inquiry? In goed Nederlands vertaald praten we over waarderend onderzoeken. Het is een zienswijze en een methode om mensen actief te laten deelnemen aan het samen onderzoeken van praktijksituaties en verandermogelijkheden. De benaderingvan Appreciative Inquiry is positief waarderend met aandacht voor wat werkt en wat door mensen wordt gewaardeerd. Met appreciative inquiry doorloop je een proces waarbij je samen met anderen op een open en onderzoekende manier een thema, onderwerp of situatie onderzoekt. Daarbij focus je op wat er werkt, wat mensen belangrijk vinden en wat door hen wordt gewaardeerd. Je ontwikkelt een toekomstvisie waarin groei, verandering en verbetering besloten liggen en formuleert acties om deze toekomstvisie te realiseren.
Wat maakt Appreciative Inquiry zo krachtig en populair in de praktijk?
* De principes en de methode zijn simpel te begrijpen en door iedereen toe te passen;
* Het proces van Appreciative Inquiry spreekt meerdere kwaliteiten in mensen aan: participeren, samenwerken, verbeelden, denken en doen;
* Appreciative Inquiry richt zich op hoop en perspectief voor de toekomst en niet op problemen in het nu;
* De aanpak genereert in korte tijd veel enthousiasme en energie in (groepen) mensen en stimuleert hen in actie te komen en verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze belangrijk vinden.
Iedereen kan op een waarderende manier situaties onderzoeken, alleen of met anderen. Appreciative Inquiry wordt op vele terreinen en onderwerpen toegepast en er komen dagelijks nieuwe bij. Om er enkele te noemen: verandermanagement, wijkvernieuwing, coaching en counseling, onderwijs, ontwikkelingswerk, auditing, kwaliteit, strategieontwikkeling, leiderschap, kerk en samenleving, innovatie en gezondheid.
Handboek Appreciative Inquiry
In 2009 kwam het boek Waarderend Organiseren (Robbert Masselink en Rombout van den Nieuwenhuis) uit, een boek dat momenteel wordt beschouwd als het standaardwerk over Appreciative Inquiry. De theorie van Appreciative Inquiry wordt er uitgelegd, en ook worden er veel praktijk-ervaringen met appreciative inquiry in beschreven. Twee jaar later verscheen het Waarderend Werkboek, (Robbert Masselink en Jelmer IJbema) waarin veel oefeningen staan die tijdens het Appreciative Inquiry-proces kunnen worden gebruikt.
In december 2013 is daar het vervolg op Waarderend Organiseren en het Waarderend Werkboek: het Handboek Appreciative Inquiry. Vol met nieuwe, actuele praktijkverhalen over de toepassing van Appreciative Inquiry, opgetekend door AI-specialisten uit veel verschillende werkvelden. Robbert Masselink nam opnieuw het hoofdredacteurschap voor zijn rekening, samen met Joep de Jong.