Uitgevers | Reed Business, One Business B.V. |
Uitgavejaar | 2010 |
ISBN13 | 9789068829983 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In deze bundel staan twaalf instructieve verhandelingen over de functie van hoofdredacteur. De baas van journalisten staat, net als leiders van andere professionals, aan het hoofd van een geïnstitutionaliseerde anarchie. Hij geeft leiding 'aan mensen die niet eens willen weten dat ze een leider nodig hebben'.
De auteurs van de essays concentreren zich ieder op een aspect van het vak. Een oude rot geeft negentien wijze lessen. Er is aandacht voor het hoofdartikel, de wankele rechtspositie van de hoofdredacteur en zijn rol op de werkvloer. Hij wordt bezien vanuit de directie en als egotripper. Voorts is er aandacht voor de hoofdredacteur in fictie, op het witte doek en in citaten. Twee beschouwingen uit 'andere tijden' en een geschiedenis van vijftig jaar georganiseerde hoofdredacteuren bieden een historisch perspectief.
De bundel is samengesteld door Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier en voorzitter van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren.