Uitgever | Academic Service |
Uitgavejaar | 2005 |
ISBN | 9052615101 |
ISBN13 | 9789052615103 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Managers, projectleiders en adviseurs worden geacht gedrag te veranderen, het gedrag van hun medewerkers, teamleden of klanten. Heel vaak lukt dat niet, of maar zeer ten dele. Soms kost het moeite om mensen mee te krijgen, ook al zijn de ideeën goed.
Dit is geen `how to...'-boek. Het biedt de lezer wel een breed scala aan invalshoeken, verschillende `brillen' waarmee je naar de werkelijkheid kunt kijken. En anders naar een probleem kijken is heel vaak de eerste aanzet voor de oplossing ervan. Zo kan dit boek een hulpmiddel zijn om mensen wel zover te krijgen, ze wel te laten meewerken, wel enthousiast te krijgen.
In dit boek worden inzichten uit de psychologie gebruikt om duidelijk te maken waarom er soms onverwachte, niet te doorgronden weerstanden tegen verandering zijn, waarom mensen niet in beweging komen, of waarom er zelfs averechtse effecten kunnen zijn.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden de belangrijkste stromingen binnen de psychologie geschetst. Aangegeven wordt op welke manier de ideeën uit die verschillende stromingen kunnen bijdragen aan gedragsverandering.
Frank van Luijk studeerde psychologie en filosofie. Hij is lid van de directie van LTP te Amsterdam, adviseurs op het gebied van assessment, personal development, outplacement en HR consultancy. Daarnaast is hij docent aan de Vrije Universiteit.