Uitgevers | SWP, Uitgeverij Swp B.V., Swp |
Uitgavejaar | 1997 |
ISBN | 9066652500 |
ISBN13 | 9789066652507 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Wat hebben een ziekenhuis, de rechtbank, een supermarkt, een voetbalclub, een thuiszorgorganisatie en een accountancybureau met elkaar gemeen? Het antwoord is op zichzelf eenvoudig: het zijn allemaal dienstverlenende organisaties. Ze hebben allemaal te maken met specifieke transacties van uitvoerenden met in de organisatie aanwezige klanten. En ze hebben inmiddels allemaal hun 'klant'- of 'vraaggerichtheid' hoog in het vaandel staan! Echter, deze organisaties verschillen ook van elkaar. Die verschillen in kaart brengen vormt de inzet van dit boek. In deel I wordt gesproken over de legitimiteit, de maatschappelijke verwachtingen waar de verschillende dienstverlenende organisaties aan moeten voldoen. Die verwijzen in het ene geval naar de professionele kwaliteit, in het andere naar rechtsgelijkheid en rechtszekerheid of bijvoorbeeld naar een zo groot mogelijke omzet. Deel II gaat over het primaire proces: de verschillende transacties met de klant. Die kunnen kortstondig en oppervlakkig zijn maar ook ingrijpend of langdurig. Bovendien kan de positie van de uitvoerenden belangrijk verschillen, van autonome professionals tot ingelijfde 'radertjes in de machine'. In deel III over structuur en aansturing komt de vraag aan de orde hoe het management richting geeft aan de alledaagse activiteiten van de verschillende organisaties. Wat is daarbij de betekenis van de service management modes van deze tijd: de op standaardisering gerichte 'McDonaldisering' en de 'individualiseringsvariant', die juist gericht is op de verdieping van de relatie met individuele klanten? Zo brengt het boek op gedegen wijze de verschillen tussen dienstverlenende organisaties in kaart. Het biedt bovendien handvatten voor een vertaling van de eigentijdse dienstverleningsmodes naar uiteenlopende dienstverleningspraktijken.