Uitgever | Uitgeverij Boom |
Uitgavejaar | 2004 |
ISBN | 9053529438 |
ISBN13 | 9789053529430 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In het boek worden verschillende gespreksmogelijkheden gepresenteerd en wordt besproken hoe zorgethiek in organisaties kan worden geïmplementeerd.
Deel I beslaat oplossingsgerichte methoden. Een drietal gespreksmethodes wordt behandeld die leiden tot uitspraken over concrete situaties en problemen. Handelingsalternatieven worden in beeld gebracht en afgewogen, waarna een besluit wordt genomen over de moreel te prefereren oplossing.
Deel II omvat methoden ter ondersteuning van de professionaliteit.
In dit deel zijn gespreksmethoden opgenomen die niet primair georienteerd zijn op de oplossing van een probleem. Dit deel is gericht op de bredere context, inclusief management in de zorg.
Deel III ten slotte is een reflexief deel waarin alternatieven voor methoden worden aangedragen, ontwikkelingen in de zorgethiek worden geschetst en suggesties worden gedaan hoe de zorgethiek in organisaties kan worden geïmplementeerd.