Uitgever | Coutinho |
Uitgavejaar | 2007 |
ISBN | 9046900592 |
ISBN13 | 9789046900598 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Leraren (in opleiding) moeten hun leerlingen later kunnen leren goed om te gaan met verschillen tussen mensen én zij moeten goed onderwijs kunnen geven aan groepen met een steeds heterogener samenstelling, zodat leerlingen van allochtone afkomst niet achterblijven. Daarvoor is niet alleen inzicht nodig in de achtergronden van discriminatie en racisme maar ook inzicht in het onderwijsbeleid. Bruin en Van der Heijde vertalen deze inzichten naar de dagelijkse praktijk in de klas en illustreren aan de hand van veel voorbeelden hoe docenten intercultureel onderwijs in de praktijk kunnen brengen. Het boek is doorspekt met vragen, opdrachten voor rollenspelen en tips om ouders te betrekken bij het intercultureel onderwijs.
De auteurs geven eerst een overzicht van (de geschiedenis van) de multiculturele Nederlandse samenleving, achtergronden van vooroordelen en stereotypen, discriminatie en racisme, cultuur en cultuurverschillen en onderwijsbeleid, om daarna in te gaan op de dagelijkse lespraktijk.
In deze vierde, herziene druk is de tekst grondig herzien. Daarnaast zijn in alle hoofdstukken vragen en opdrachten gewijzigd op basis van kritiek en suggesties die docenten hebben gegeven. Bovendien zijn de overzichten met statistische gegevens uit eerdere drukken vervangen door een aantal Internetzoekopdrachten.