Uitgever | Coutinho |
Uitgavejaar | 2005 |
ISBN | 9062834469 |
ISBN13 | 9789062834464 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Vraaggesprekken op radio en televisie wekken soms de indruk dat goed interviewen een kwestie is van doordrammen, klemzetten en afdwingen. Hoe je ook zonder harde vraagtechnieken kritisch kunt zijn en op een respectvolle manier onthullende informatie naar boven kunt halen, staat in dit boek centraal. De auteur baseert zicht daarbij op gesprekken met Maartje van Weegen, Paul Witteman en Frènk van der Linden. De interviews met hen zijn als bijlagen opgenomen.
Michelle van Waveren ziet het interview in de eerste plaats als sociale interactie, waarbij het effectief inzetten van bepaalde technieken kan leiden tot een goede gesprekschemie. Verschillen in interviewtechnieken worden vergeleken, zowel voor de gedrukte als uitgezonden media. De nadruk ligt op het gesprek; voor de uitwerking ervan verwijst de auteur naar beschikbare literatuur. Verder biedt het boek een checklist en een evaluatiemethode waarmee de gebruiker vooraf systematisch interviewdoelen kan bepalen en achteraf kan toetsen.