Uitgevers | Nrit, Nrit Onderzoek |
Uitgavejaar | 2010 |
ISBN13 | 9789075923605 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Kijk, de toerist van morgen is een initiatief van NHTV met medewerking van NBTC & NRIT Media en een ware eyeopener voor iedereen die meer wil weten over de
toeristen uit de zogenaamde BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China.
Adjiedj Bakas, Trendwatcher van het Jaar 2009 en auteur van World Megatrends, Beyond the Crisis en Living without Oil schrijft in de inleiding van dit boek:
"Indiërs gedragen zich 'asociaal' en zijn veeleisend in hotels, Chinezen zijn ronduit 'vies', Russen lopen lallend door de gangen en Brazilianen maken er een feest van. Vooroordelen over de nieuwe toeristen uit de opkomende markten Brazilië, Rusland, India en China (de BRIC-landen) zijn er genoeg. Maar zijn ze ook terecht?
De sterk groeiende economieën hebben een nieuwe, snel aanwassende stroom nieuwsgierige en leergierige reizigers op gang gebracht. De bedoeling van dit boek is ondernemers en anderen die met toeristen in aanraking komen, te laten begrijpen hoe het reisgedrag van deze veelbelovende doelgroepen is, en, belangrijker nog, hoe ze zich gedragen en waarom. Wat mij betreft zijn de auteurs in deze opzet geslaagd. Ik wil u dit boek dan ook van harte aanbevelen."
Brigitte Ars is docent cross cultural studies aan de NHTV en journalist/auteur. Ze studeerde toerisme aan de NHTV te Breda en antropologie/sociologie van de niet-westerse samenleving bij de VU Amsterdam. Ze publiceerde in tal van dagbladen en tijdschriften en schreef eerder al verschillende boeken over cultuurverschillen, onder andere over haar leven in India en Maleisië.
Cultureel antropologe Esmé Visser studeerde in 2008 af voor haar Master Midden- en Oost-Europa Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen op het onderwerp Russen op vakantie. De Nederlandse ervaring. NHTV gaf haar de mogelijkheid om verder onderzoek te doen naar toerisme vanuit Oost-Europa. De afgelopen anderhalf jaar werkte zij bij de NHTV als onderzoeker naar Oost-Europees toerisme en culture clashes.