Uitgever | Bohn Stafleu van Loghum |
Uitgavejaar | 1995 |
ISBN | 9031319090 |
ISBN13 | 9789031319091 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In de afgelopen tien jaar is veel onderzoek gedaan in het werkveld van de kinder- en jeugdpsychiatrie, -psychologie en pedagogiek. Een herziene druk van dit pragmatische leerboek was daarom noodzakelijk. Als criterium voor vermelding van nieuwe ontwikkelingen hanteerden de auteurs de toepasbaarheid ervan. De in het boek geïntegreerde ontwikkelingspsychologische, systeemtheoretische, psychopathologische, farmaco- en psychotherapeutische kennis stelt de lezer in staat strategische behandelingsrichtlijnen aan te leren. Als classificatiebasis geldt voor het boek de DSM-IV. Hoewel er nog steeds een kloof gaapt tussen diagnostiek en therapie blijft dit leerboek het enige dat hiertussen een fase inlast van systematische hypothesevorming vanuit zes invalshoeken. Dit zogenoemde Dordtsch Strategisch Model is de rode draad in het boek.