Uitgevers | Uitgeverij Acco, Acco Uitgeverij |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 9033449544 |
ISBN13 | 9789033449543 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
De in tussen op dit terrein zeer bekende auteur Kaat Timmerman biedt met dit boek vanuit meer dan 10 jaar ervaring met de therapie van kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen theorie, praktijk en oefenmaterialen. Aan de hand van voorbeelden en tips krijgt de lezer een concreet beeld van de problematiek. Het voornaamste doel van de auteur is een werkdocument te leveren voor de begeleiding van aandachts- en werkhoudingsproblemen, zowel in individuele therapie als in klasverband. De methode is een praktische bewerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum en andere cognitieve theorieën zoals Feuerstein, aangevuld met eigen therapie-effecten.
Sinds het syndroom van concentratiestoornissen in 1988 de naam kreeg van ADHD is er steeds meer duidelijkheid gekomen omtrent de problematiek. De inhoud van de term ADHD werd scherper gesteld, de symptomen staan nu uitvoeriger beschreven in de DSM-IV (classificatie van syndromen) en men heeft een breder beeld over de ontwikkeling van de problematiek in de loop van de jaren. Zo heeft men ontdekt dat ADHD niet 'overgaat' maar een zeer kenmerkende vorm krijgt in de puberteit en de adolescentie. Uiteraard moet ook de begeleiding aangepast worden aan die nieuwe inzichten.
In deze herziene druk werd het hoofdstuk over het ADHD-syndroom geactualiseerd en werd een hoofdstuk over 'Pubers en adolescenten met ADHD' toegevoegd.
Het boek blijkt een succesvol instrument zowel voor orthopedagogen, logopedisten, psychomotorisch therapeuten en huisartsen, als voor kleuterleid(st)ers, leerkrachten lager en secundair onderwijs én betrokken ouders.
Kaat Timmerman is lector in de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven en begeleidt daarnaast kinderen en jongeren met leer- en aandachtsmoeilijkheden. Zij studeerde af als pedagoge, richting sociale pedagogiek aan de K.U.Leuven en volgde de opleiding Denkontwikkeling van Feuerstein. Zij schreef het tweeluik 'Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen' (met Didactische map) en 'Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen' (co-auteur D. Van der Schoot), ontwierp het 'Kikkerspel', op basis van de oefeningen uit het tweeluik en publiceerde 'Een persoonlijke denk- en leerstijl'.