Uitgevers | Uitgeverij Acco, Acco Uitgeverij |
Uitgavejaar | 1998 |
ISBN | 9033439948 |
ISBN13 | 9789033439940 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Vaak horen we spreken over kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen, onvoldoende ruimtelijk inzicht, een onnauwkeurige visuele waarneming en een moeizame visuele inprenting. Deze basisproblemen komen onder meer tot uiting in een visuele dyslexie, rekenstoornissen en NLD. Ze kunnen ook minder dramatisch het dagelijks leven en het schoolse leren negatief belinvloeden. Kinderen kijken immers te vluchtig, nemen niet nauwkeurig iets op, letten te weinig op kenmerken, zien geen onderlinge samenhang, werken niet vanuit een structuur en zijn daardoor vaak trage verwerkers. Dit boek toont aan hoe taalvaardigheid kan helpen bij ruimtelijke disfuncties. Door het kind te leren verwoorden wat het waarneemt, door het te tonen hoe het moet analyseren, beschrijven en vergelijken, gaat het op metaniveau problemen oplossen. Via concreet werkmateriaal verzameld in 'Berentrapjes' en levende voorbeelden wordt de lezer aangemoedigd om, in het voetspoor van de auteurs, zelf ook actief kinderen te gaan begeleiden. Belangrijker dan de werkblaadjes is echter de stijl van de begeleider. Dit boek barst van de tips om zich als begeleider van kinderen een goede, denkontwikkelende stijl eigen te maken. De zelfinstructiemethode van Melchenbaum staat nog steeds op de voorgrond en wordt verrijkt door de cognitieve mediatietheorie van Feuerstein.