Uitgevers | Bosch&Suykerbuyk Trainingscentrum BV, Bosch en Suykerbuyk |
Uitgavejaar | 2008 |
ISBN | 9079122017 |
ISBN13 | 9789079122011 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
In dit aangrijpende, waargebeurde verhaal waarin Henk geconfronteerd wordt met de onthutsende mededeling nog maar een paar maanden te leven te hebben, lezen we over zijn lotgevallen gedurende tien jaar in de zorg. Over zijn gevecht tegen de ziekte kanker en tegen de gezondheidszorg. Tijdens zijn overlevingstocht tussen hoop en vrees komt hij veel misstanden in de zorgverlening tegen.
Er wordt slecht met patiënten gecommuniceerd, artsen zien patiënten op een veel te technische manier, ziekenhuizen en afdelingen werken onderling erbarmelijk slecht samen, artsen en hun assistenten zijn vaak onbeleefd, hooghartig en kortaf.
We lezen over de opeenstapeling van fouten en vergissingen: van het kastje naar de muur, zoekgeraakte patiëntendossiers, de lange wachttijden, onzorgvuldige analyses, second- opinions en dan uiteindelijk maar knopen tellen: wel opereren, niet opereren, wel opereren...
Dit is een bijzonder waardevol boekje voor allen die zich de vraag stellen in hoeverre er naar een patiënt geluisterd wordt, in hoeverre een cliënt daadwerkelijk centraal staat.
Henk Kuijer kon zijn publicatie nog aanbieden in de Tweede Kamer. Vlak daarna, op 7 oktober 2007, overleed hij.
Dit verhaal roept veel reacties op. Daarmee heeft Henk bereikt wat hij wilde: dat hulpverleners in de zorgsector nadenken over de wijze waarop zij cliënten bejegenen.