Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 1995 |
ISBN | 9023229878 |
ISBN13 | 9789023229872 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Dit boek beschouwt het leer- en instructieproces vanuit een psychologische visie op het onderwijsleerproces.
Het eerste deel bespreekt (onderwijs-)leertheorieën en definieert het begrip leren.
Deel II gaat in op het leerproces. Het derde deel gaat nader in op het affectieve leerproces. Het effect van affectieve processen op het gedrag van de leerling wordt besproken. Deel IV handelt over het instructieproces. Daarin komen traditionele en – vooral – nieuwe taken en rollen van de docent aan de orde.
Deze inleiding in de onderwijspsychologie biedt de lezer verschillende vormen van hulp: aan het eind van elk hoofdstuk literatuursuggesties, verwerkingsopdrachten en een glossary met per hoofdstuk de centrale begrippen. Door de vele voorbeelden, illustraties en casussen is het boek ook goed bruikbaar in de lerarenopleidingen.
'De auteurs hebben beoogd een leerboek te schrijven. Het is echter tevens een uitstekend onderwijspsychologisch handboek (…). Een sterk punt is dat consequent de leerling centraal gezet wordt.' (De Psycholoog)
'(…) een zeer gedegen inleiding in de instructiepsychologie.' (Pedagogisch Tijdschrift)
Monique Boekaerts is hoogleraar instructietheorie en -technologie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Leiden.
P. Robert-Jan Simons is hoogleraar onderwijskunde aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Nijmegen.