Uitgevers | Management Producties, SPRYG b.v., SPRYG Real Estate Academy |
Uitgavejaar | 2009 |
ISBN13 | 9789080853096 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In dit studieboek wordt een managementmodel voor succesvol samenwerken geintroduceerd op basis waarvan twee praktische instrumentkoffers samengesteld zijn, waarmee de kwaliteit van het samenwerkingsproces behouden en bevorderd en zelfs hersteld kan worden.
Het managementmodel bestaat uit vijf criteria:
1. ambitieniveau
2. de wil om samen te werken
3. spelregels
4. respect en vertrouwen
5. financiële middelen.
Deze criteria worden elk uitgewerkt in een aantal factoren. Hierdoor kan elk criterium positief beinvloed worden, waardoor men in staat is om de kwaliteit van de samenwerking te behouden, bevorderen of te herstellen. Vooral de uitwerking van het doorgaans als soft en lastig stuurbaar beschouwde criterium "Vertrouwen", maakt het model waardevol. Het model onderkent drie vormen van vertrouwen, op basis waarvan dit criterium beter hanteerbaar en ook beinvloedbaar wordt.
Op basis van het managementmodel zijn twee handzame en zeer praktische instrumentkoffers geformuleerd. Met behulp hiervan kunnen samenwerkingsprocessen positief beinvloed worden; één koffer bevat instrumenten ter behoud of bevordering van de kwaliteit van samenwerking en de ander kan worden ingezet bij ongelukken.
Het managementmodel is ontwikkeld vanuit de praktijk van complexe vastgoedprojecten. Echter, door de focus op het proces in plaats van het project, is het model juist breed toepasbaar op samenwerkingsverbanden in het algemeen. Dit blijkt ook uit het voorwoord van prof.dr. Ed F. Nozeman, bijzonder hoogleraar vastgoedontwikkeling aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarin hij dit boek aanraadt aan zowel kenners als niet-ingewijden omdat het algemene inzichten weet te verbinden met sectorspecifieke omstandigheden, waarmee aangetoond wordt dat ook de ontwikkeling van retailprojecten gewoon mensenwerk is.
Het boek is bestemd voor studenten, voor ervaren en minder ervaren managers, onderhandelaars, alsmede adviseurs. De lezer vindt er herkenning, bevestiging en praktische tips. Het is vlot, luchthartig en humoristisch geschreven, terwijl het tevens een (in deze combinatie) onverwachtse diepgang kent. Door dit samenspel van kenmerken is het boek zeer toegankelijk, maar ook leerzaam.
De auteurs
Auteur Jorine de Soet is planoloog en auteur van vele publicaties. Zij adviseert en begeleidt vanuit haar bedrijf 'KIR, Kordaat in Ruimt', planvormingsprocessen die door verschillende partijen gezamenlijk vormgegeven worden. De tweede auteur, Yvonne Koert, is marketingdocente aan Avans Hogeschool in 's Hertogenbosch, heeft vooral een bijdrage geleverd vanuit de psychologische invalshoek.