Uitgever | NBD |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9054833157 |
ISBN13 | 9789054833154 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
Marktgericht denken in en vanuit de bibliotheek - ISBN 978 90 5483 315 4
Openbare bibliotheken vormen al meer dan honderd jaar een succesvolle bedrijfstak. Hun rol in het aanbrengen van een relatie tussen boeken en pret, het bevorderen van leesplezier en taalontwikkeling is onomstreden. In een veranderende samenleving past ook de bibliotheek zich aan. Nieuwe producten, zoals informatieverstrekking op uiteenlopende gebieden als gezondheid, werk, loopbaan recht, financiƫn, maar ook internet, dvd's en internetcursussen, worden volop in de markt gezet. Nieuwe markten en doelgroepen, zoals het voortgezet onderwijs en woonzorgcomplexen worden aangeboord.
Marketing is geen nieuw begrip in bibliotheekland. Veel bibliotheekdirecties en medewerkers maken marktanalyses en proberen zo een echec bij de introductie van een nieuwe dienst te voorkomen. Het bestaande assortiment wordt doorgelicht om winkeldochters te saneren en ruimte vrij te maken voor nieuwe producten en diensten.
Dit boek is een hulp bij het realiseren van deze ambities. Het geeft instrumenten om uw productenassortiment voor verschillende doelgroepen niet alleen te beschrijven, maar ook te beoordelen. Bovendien geeft het suggesties voor een zinvolle aanpak, afhankelijk van de fase waarin het product zich bevindt. Het boek helpt u ook om nieuwe markten te verkennen of nieuwe producten te ontwikkelen. Stap voor stap krijgt u vat op het marketingdenken.
Deze uitgave is ontstaan op basis van zo'n tachtig cursussen marketing voor bibliotheekfunctionarissen. Het geeft daarom veel voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk. Dit boek maakt de marketingsystematiek toepasbaar voor deze sector. Met het boek in de hand doet u marketingonderzoek, schrijft u marketingplannen voor bestaande en nieuwe projecten en ontwikkelt u een marktmonitor, die u voortdurend van essentiƫle informatie voorziet om strategische keuzes te kunnen maken.