Uitgevers | Borgerhoff En Lamberigts, Borgerhoff & Lamberigts |
Uitgavejaar | 2009 |
ISBN13 | 9789089310538 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In 1959 startte een van de grootste reclamecampagnes die ons land ooit gekend heeft. Via de oprichting van de Melkbrigade moest en zou elk kind aangezet worden om vooral véél melk te drinken.
Nonkel Bob bedacht de slagzin ‘Milleke Melleke Mol, doe het melkglas nog eens vol!’. Nog andere iconen van die tijd ondersteunden de actie, zoals Paula Semer, Rik Van Looy, Tony Corsari en zelfs Jacques Brel.
De campagne werd een ongezien succes. Tienduizenden kinderen werden lid en officieel tot Melkbrigadier gepromoveerd. In 1970 bleek de euforie voorbij en werd het initiatief stopgezet. In 2009 is het precies 50 jaar geleden dat de Melkbrigade werd opgericht. Dit boek doet de herinnering aan die jaren weer oplaaien en laat getuigen en brigadiers van toen aan het woord.
Talrijke illustraties scheppen het beeld van een verloren tijdperk. Diezelfde nostalgie vind je terug in de tentoonstelling rond de Melkbrigade die van februari tot november 2009 zal lopen in het museum De Oude Kaasmakerij in Passendale.