Uitgever | Terra |
Uitgavejaar | 2007 |
ISBN | 9058976777 |
ISBN13 | 9789058976772 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
Waarom zijn accessoires vandaag de dag zo belangrijk in de mode? Sinds Prada in 1987 de Pocone backpack lanceerde en het klassieke tassenmerk Gucci door Tom Ford kort daarna werd omgetoverd tot een luxueus modemerk, zijn accessoires en accessoirecampagnes niet meer weg te denken uit de collecties van belangrijke modehuizen. Dit actuele thema vormt de leidraad voor dit boek. Welke betekenis hebben accessoires in relatie tot de mode? Hoe weerspiegelen accessoires de cultuur van deze tijd? En in welke opzichten representeren of verbeelden ze een cultuuromslag in de beleving van de mode? Daarnaast schetst deze publicatie een aantal ontwikkelingen in de geschiedenis van het modeaccessoire en haar typologieën en laat zien dat thema's en vormprincipes van stromingen als het surrealisme, het modernisme, het carnavaleske en het postmodernisme steeds terugkeren in het accessoireontwerp. Met bijdragen van: Els de Baan, Nanda van den Berg, Judith Donath, Martine Elzingre, Agnes Gomes-Koizumi, Georgette Koning, Gilles Lipovetsky, Christine M. Liu, Luca Marchetti, Arjen Mulder, Birgit Richard, Karin Schacknat, Anneke Smelik, José Teunissen, Marjan Unger, Virginie Viallon, Minke Vos.