Uitgevers | Uitgeverij Boom, Uitgeverij Boom, Boom |
Uitgavejaar | 2000 |
ISBN | 9053525033 |
ISBN13 | 9789053525036 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Het tweede deel van het handboek Motorische ontwikkeling van kinderen is een theoretische verdieping waarin de relatie tussen cognitie en motoriek centraal staat. Het boek bevat op de eerste plaats een behandeling van de algemeen theoretische en methodologische achtergronden bij het ontwikkelingsbegrip per se. Zonder deze basis wordt een goed inzicht in veel van het onderzoek naar de motorische ontwikkeling belemmerd. Verschillende conceptuele ontwikkelingsopvattingen worden toegelicht. Vervolgens worden de belangrijkste theorieën over motorische ontwikkeling uitgebreid aan de orde gesteld. Achtereenvolgens zijn dat de interactietheorie van Piaget, de leertheorie van Watson, de rijpingstheorie van Gesell en ten slotte de theorie van de non lineaire dynamische systemen, zoals door Thelen voor de ontwikkelingsoriëntatie uitgewerkt. Motorische ontwikkeling van kinderen. Handboek 2: Theorie is bedoeld voor studenten psychologie, pedagogiek en bewegingswetenschappen. Daarnaast is het boek interessant voor sport- en ontwikkelingspsychologen, fysiotherapeuten, (dans)pedagogen en docenten lichamelijke opvoeding. Handboek 1: Introductie geeft een historische en theoretische inleiding van de motorische ontwikkeling.