Uitgever | Bohn Stafleu van Loghum |
Uitgavejaar | 2001 |
ISBN | 9031332127 |
ISBN13 | 9789031332120 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Dit boek brengt het bedrijfsmatig werken in kaart: wat is het precies, wat moet je doen en wat moet je nalaten. Ondernemen met zorg gaat dus niet over de manier waarop je hulp kunt verlenen aan cliƫnten en patiƫnten: het is geen methodiekboek. Het laat zien dat je ook in de hulp- en zorgsector ondernemend moet zijn, ondernemend kan zijn.Maar dan wel met voldoende oog voor de risico's: de klant mag er niet de dupe van worden. Integendeel, de bedoeling is juist dat de klant (nog) beter wordt geholpen, of dat meer klanten sneller worden geholpen. Dat betekent: ondernemen met zorg!Wat twintig jaar geleden nog betiteld werd als de 'softe sector', lijkt tegenwoordig soms keiharde business. Binnen instellingen voor zorg-, hulp- en dienstverlening is bedrijfsmatig werken noodzaak geworden.Instellingen moeten goede producten ontwikkelen, hun diensten verkopen, hun klanten tevreden stellen en de kosten bewust in de hand houden. Het beschikbare budget mag niet worden overschreden. In die zin zijn gesubsidieerde instellingen steeds meer echte bedrijven. Ze werken markt- en klantgericht en kwaliteits- en kostenbewust. De instellingen worden steeds ondernemender. Ze zoeken op een creatieve manier naar gaten in de markt en naar nieuwe middelen om hun doelen beter te bereiken. Dat geldt niet alleen voor de instelling als organisatie. Het geldt zeer beslist ook voor de medewerkers van hoog tot laag, zowel voor het management als voor de uitvoerende medewerkers.