Uitgevers | Tijdstroom, Boom Uitgevers Amsterdam, Uitgeverij Boom |
Uitgavejaar | 1994 |
ISBN | 9035214994 |
ISBN13 | 9789035214996 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
De zich ontwikkelende jonge mens is aangewezen op opvoeding, Daarmee is in een notendop het spanningsveld aangegeven waarin de pedagogiek zich beweegt. Niet alleen vergaart de pedagogiek kennis over ontwikkelingsfasen van de jonde mens, maar ook maakt zij studie van de waarden en normen die daarbij in het geding komen. Wat haar onderscheidt van aangrenzende kennisgebieden zoals de sociologie en psychologie, is dat de pedagogiek een integratieve normwetenschap is: het kengebied bij uitstek van de samenhang tussen feit en norm in de opvoeding. Zoals echter de ontwikkeling van de jonge mens niet stopt op zijn achttiende verjaardag maar een levenslang proces is, zo loopt het werkterrein van de pedagogiek over in dat van de agogiek en de andragogiek. Deze levensloopbenadering heeft de laatste jaren sterk aan belang gewonnen onder invloed van snelle en ingrijpende maatschappelijke veranderingen: de volwassenheid wordt niet meer gezien als een stabiele en onveranderlijke fase. Pedagogiek van de levensloop geeft een uitgebreid inleidend overzicht van de ontwikkelingen in de verschillende levensfasen en de pedagogische opgaven die daarmee zijn gemoeid. Deze unieke tekst, een bewerking van de gelijknamige cursus van de Open Universiteit, is bedoeld voor studenten op het niveau van wo en hbo. Het boek is daarnaast van belang voor een ieder die kennis wil maken met de Nederlandse pedagogiek en de sociaal-wetenschappelijke onderbouwing daarvan.