Uitgevers | Boom Lemma uitgevers, Boom Uitgevers Den Haag, Boom Uitgevers Amsterdam |
Uitgavejaar | 2012 |
ISBN13 | 9789059318946 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Ontwerpgeschiedenis staat centraal in dit boek. Daarnaast wordt het ontwerpen zelf onder de loep genomen. Aan de hand van bekende conceptuele ontwerpstromingen zoals Memphis, Droog Design en het surrealisme wordt houvast gecreëerd voor het ontwerpen van betekenisvolle producten in een postmoderne wereld. Daarin is immers het beeld dat men heeft of vormt van een product belangrijker geworden dan het product zelf. Door middel van een methodisch perspectief op het tegendraadse deel van de ontwerpgeschiedenis van de twintigste eeuw wordt een alternatief gepresenteerd voor de dogmatische ontwerpregels van het modernisme. Vijf tegendraadse ‘ontwerpgrepen’ bieden daarbij inspiratie voor de hedendaagse vormgever om het oproepen van betekenis en het spelen met associaties toe te passen in de ontwerppraktijk.