Uitgever | Boom Lemma uitgevers |
Uitgavejaar | 1994 |
ISBN | 9024411734 |
ISBN13 | 9789024411733 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Het doel van dit boek is om te komen tot vitaal, oorspronkelijk samen spelen. Door analyse van het spel, de spelers en het leiding geven ontstaat inzicht in het complexe gebeuren van een spelende groep. Spel gebruik je niet. Spel doe je, je beoefent het! Het spelen van de mens is een zo vitaal gebeuren, dat het alleen maar doel kan zijn. Het is een zoeken naar een volwassen vorm van spelen die teruggrijpt naar de oervorm van het spelen, waarmee kinderen hun ontdekkingsreis van het leven zijn begonnen. Met dit ideaal-beeld van spelende mensen voor ogen en aan de hand van een jarenlange ervaring met spelende groepen geeft de schrijver vele beïnvloedingsmogelijkheden die tot dat 'echte' spel kunnen leiden. Konkreet en met vele voorbeelden verduidelijkt, wordt aangegeven waarop de diverse spelsituaties een beroep doen bij de spelers. Besproken worden behalve de invloed op vitaliteit, individuele vaardigheden en de gevoelens van hulpeloosheid en machteloosheid ook de invloed die spel heeft op de groepssfeer, met name betreffende acceptatie, rekening houden met elkaar en intimiteit. Vooral door de bespreking van het groepsproces, logisch voortvloeiend uit de totale benadering van spel, spelers en leiding geven, levert dit boek een bijdrage tot een beter inzicht in de geweldige invloed die spelen op mensen kan hebben. Het boek is bedoeld voor iedereen die ooit wel eens wil gaan spelen met anderen en daarbij groeimogelijkheden van de spelers niet wil uitsluiten. Het is voor alle leerkrachten die nu en dan met leerlingen spelen, dus niet alleen voor vakleerkrachten, èn voor leerkrachten die werken in orthopedagogisch gerichte onderwijsvormen. Praktisch toepasbaar is het voor groepsleiders en rekreatie-sportleiders, zowel in inrichtingen, buurthuizen, sportverenigingen als ook tijdens vakanties. Ook is het geschikt voor alle M.B.O. en H.B.O. opleidingen die mensen vormen voor een agogisch beroep.