Uitgevers | AnkhHermes, VBK Media |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 9020260332 |
ISBN13 | 9789020260335 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Individuen, groepen en organisaties bevinden zich in een proces van voortdurende verandering, omvorming en groei. Dit boek laat zien dat op al die drie gebieden in wezen sprake is van één en hetzelfde ontwikkelingsproces. Het proces doorloopt zeven fasen. De auteur beschrijft aan de hand van voorbeelden uit de praktijk hoe deze zeven fasen op het gebied van de individuele ontwikkeling, de ontwikkeling van relaties en groepen én die van commerciële en ideële organisaties te herkennen zijn. Op die wijze kan bijvoorbeeld een team of een afdeling binnen een organisatie nagaan in welke van de zeven fasen men zich bevindt, wat juist in die fase de opgaven en de valkuilen zijn en hoe de weg - idealiter - verder gaat.
Naast de uiterlijke kant van deze processen kunnen we nog een innerlijke kant onderscheiden. Het groeiproces door de zeven fasen is namelijk in essentie een spiritueel ontwikkelingsproces. Uiteindelijk is het het geestelijke dat zich in de mens wil manifesteren. Dat bepaalt zin en richting van zijn leven en geeft de impuls tot koerswijzigingen en veranderingen. Ook op groeps- en organisatieniveau zijn die geestelijke impulsen werkzaam. juist door het op waarde schatten van die innerlijke aspecten krijgen zowel individuele problemen als vraagstukken op organisatieniveau een totaal andere dimensie. Ze overstijgen de puur rationele benadering, die in de sfeer van organisatieadvies en consultancy de gangbare is.