Uitgevers | Nai Uitgevers, nai010 uitgevers, NAI010 Uitgevers/Publishers |
Uitgavejaar | 2009 |
ISBN13 | 9789056627294 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Volkscultuur is de verzamelterm voor al die gebruiken, tradities en rituelen die mensen als wezenlijk ervaren voor de identiteit van hun eigen groep of van andere groepen. Volkscultuur onderscheidt mensen, maar verbindt ook. Splitsen of knopen dus. De behoefte aan identiteitsvorming door volkscultuur wordt opgepakt door de commercie, die streekproducten introduceert en allerlei lokale tradities exploiteert. Wat is de waarde van tradities in een commerciƫle context? En als de commercie volkscultuur in stand houdt, waarom zou de overheid zich er dan mee moeten bemoeien? Gevestigden en nieuwkomers koesteren ieder hun eigen volkscultuur, maar vinden ook samen nieuwe vormen van volkscultuur uit. Het vreemde blijkt soms niet zo ongewoon, en tradities van vroeger niet zo oud. Volkscultuur lijkt statisch, maar kan verrassend dynamisch zijn. Hoe moeten wij daar mee omgaan? Deze en andere vragen zijn voorgelegd aan ruim twintig experts en beleidsmakers onder wie Mirjam Shatanawi, Bart Jan Spruyt, Wasif Shadid, Rieks Smeets, Alexander van Slobbe, Hielke S. van der Meulen, Simon J. Bronner, Pieter-Matthijs Gijsbers. Met Splitsen of knopen? Willen het Fonds voor Cultuurparticipatie , de Mondriaan Stichting, Erfgoed Nederland, het Meertens Instituut en het Nederlands Centrum voor Volkscultuur de discussie over volkscultuur in Nederland stimuleren.