Uitgevers | Dutch Media uitgevers, Carrera, National Geographic |
Uitgavejaar | 2011 |
ISBN13 | 9789048810543 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Als ik ?s ochtends door de stoffige, rumoerige straten van Kathmandu loop op zoek naar een goede foto, kijk ik naar de mensen die voor mijn neus mijn pad kruisen. Sommigen kijken me aan, glimlachen naar me wanneer ik dat doe. Anderen negeren me. Ze zijn in gedachten verzonken. Waar denken ze aan? Of interesseert de zoveelste toerist hen gewoon niet zo? Een stelletje Nepalese kindjes rent giebelend een stukje met me mee. Ze zien er anders uit dan de kindjes in Amsterdam. Een paar hebben een rode stip boven hun neus. Zwarte kool onder hun ogen. Ze groeien op als hindoe of boeddhist. Maar hoe anders zijn ze nou eigenlijk in essentie? Het giebelen is toch echt overal hetzelfde. Dat heb ik gezien.
Kan het? Kan één fotograaf in vijf jaar tijd alle hoofdsteden van de wereld fotograferen?
Voor Jeroen Swolfs is het geen vraag, hij doet het. Al sinds hij op z'n derde voor het eerst van huis wegliep, voelt hij de onbedwingbare drang om te reizen, ontdekken en zijn ervaringen te delen. Hij had een droom: het straatleven van alle hoofdsteden ter wereld fotograferen en daarmee een beeld van de mensheid anno nu neerzetten. Jeroen zette alles opzij om zijn droom waar te maken. Streets of the World is het intrigerende verslag van jaren van plannen maken, presenteren, investeren en durven dromen. Het avontuur begint in Azië waar hij in een razend tempo de eerste vijftig steden zal fotograferen. Eenmaal op reis vraagt hij zich af of stedelingen in Beirut, Pyongyang en op Nauru echt zo veel van ons en elkaar verschillen als hij van tevoren dacht. Onderweg ontmoet hij dronken avonturiers, bewapende criminelen, boeiende vrouwen en vooral… zichzelf.
Dit boek Bevat QR-codes die per land verwijzen naar het bijbehorende visuele materiaal op www.streetsoftheworld.com