Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 1997 |
ISBN | 9023232933 |
ISBN13 | 9789023232933 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Supervisie is een didactische methode, waarmee de (aanstaande) professional geleerd wordt inzichten en ervaringen om te zetten in beroepsbekwaamheid.
De bestaande supervisieliteratuur is nauwelijks gericht op de ontvangers van supervisie. Daarom worden hier de hoofdaccenten ervan (theorie, methodiek, praktijk) benaderd vanuit het perspectief van de supervisant.
- Deel I bevat een globale verkenning en is bruikbaar ter introductie van supervisie bij aanstaande supervisanten.
- Deel II is gericht op beginnende supervisanten en behandelt de drie hoofdfasen van het supervisieproces.
- Deel III is vooral bedoeld voor de gevorderde supervisant en beoogt verdere verdieping en bezinning op de verhouding persoon - beroep.
Kortom, het boek geeft antwoord op vragen als:
Wat is supervisie? Hoe werkt het? Wat heb je eraan?
De voorgaande drukken hebben bewezen dat dit boek goed bruikbaar is bij de scholing voor beroepen waarin de communicatie tussen mensen een belangrijke rol speelt:
- in het hoger beroepsonderwijs waar supervisie vaak een normaal onderdeel van de opleiding is;
- bij universitaire opleidingen waar supervisie in toenemende mate wordt gebruikt (bijvoorbeeld bij de scholing van psycho_therapeuten, artsen, docenten, pedagogen en andere mensgerichte beroepen);
- in het middelbaar beroepsonderwijs waar de belangstelling voor supervisie sterk groeit;
- in praktijkinstellingen waar supervisie veelal onderdeel is van programma's voor deskundigheidsbevordering (onder meer in dienstverlenende sectoren als sociaal-pedagogisch en welzijnswerk, gezondheids_zorg, onderwijs, personeelswerk, pastorale zorg en (organisatie)_management, zowel in non-profit- als in profitorganisaties).
De auteur
Drs. Willemine Regouin-van Leeuwen is supervisor en betrokken bij de opleiding van supervisoren. Ook doceerde zij onder meer filosofie in het hoger beroepsonderwijs.