Uitgever | Frame Publishers BV |
Uitgavejaar | 2013 |
ISBN13 | 9789491727245 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Een crisis zorgt voor creativiteit. Het is bijzonder om de creativiteit van een hele beroepssector te documenteren terwijl die crisis nog in volle gang is. Nederland werd in 2008, evenals andere Europese landen, hard geraakt door de internationale kredietcrisis, met grote gevolgen voor de vastgoedmarkt
en de daaraan gelieerde disciplines, zoals architectuur en design. Creatieve professionals in Nederland reageerden echter niet door hun kop in het zand te steken. Ze zochten de grenzen van hun vakgebieden op en experimenteerden met nieuwe benaderingswijzen.
Jonge Nederlandse ontwerpers en architecten werken graag in interdisciplinaire collectieven, en benadrukken de ethische en esthetische waarden van hun vak. Zij vinden antwoorden voor vragen van de toekomst. De klassieke grenzen tussen de creatieve vakgebieden vervagen steeds meer. Daarom maakt 'THINK DUTCH!' geen fundamenteel onderscheid tussen design en architectuur.
Het boek groepeert het werk van de nieuwe creatieve generatie in 16 hoofstukken met titels als "Build on Water", "Celebrate Food", "Don't Create for Eternity" en "Get Educated". Vragen die gesteld worden zijn onder andere: "Zorgt dit design voor nieuwe inzichten? ", "Wanneer kun je biologisch afbreekbare materialen gebruiken in architectuur?" en "Hoe kunnen we zelfvoorzienende voedselketens inrichten?". Kritische discussie en engagement zijn karakteristiek voor de houding van creatieve professionals, en juist deze benadering is een essentieel kenmerk van Nederlandse architectuur en design van de afgelopen jaren.
Dit boek presenteert en omschrijft 476 projecten en producten, alle ontwikkeld door de meest creatieve breinen van onze tijd. Op indrukwekkende wijze geven ze nieuwe inzichten en toekomstgerichte visies om Nederland uit de crisis te verheffen.
English Description:
The book Think Dutch is inspiring for many reasons, not least because it emphasises how crises promote creativity. The fact that during a crisis, the creativity of an entire profession can be recorded and documented is remarkable. The Netherlands, just like many other European countries, suffered a financial crisis which began in 2008, which impacted on a multitude of areas, including architecture and product design. However, Dutch designers did not just put their heads in the sand - they began to explore the limits of their disciplines, taking completely new directions.
Young Dutch architects and designers today prefer to work in interdisciplinary collectives and follow ethical and aesthetic values. They are the ones who are finding solutions to the challenges of the future. The traditional boundaries between creative disciplines, therefore, are becoming increasingly blurred.
Think Dutch showcases the work of a generation of designers in the 16 different chapters of the book, divided into topics such as 'Build on Water', 'Celebrate Food' and 'Do Not Create for Eternity'. It makes no fundamental difference between design and architecture, instead it is a critical analysis that characterises the attitude of a whole range of Dutch creatives. A whopping 469 projects and products are featured in this inspirational volume, each showing impressive new ways of thinking and demonstrating that crises can inspire pioneering visions.