Uitgever | Business Contact |
Uitgavejaar | 2010 |
ISBN13 | 9789047009375 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Tegenwoordig willen we dat medewerkers initiatief nemen, zelf denken, klantgericht, creatief of zelfs ondernemend zijn. We vergeten wel eens dat dit nog geen twintig jaar geleden hoogst ongewoon was.
Toen bedacht de baas gewoon wat iemand moest doen en gaf hem op z'n donder als hij dat niet deed. We spreken nu van kenniswerkers of professionals, en regeltjes, bemoeizucht en betutteling zijn uit den boze. Maar wat moet je dan wel, als hedendaags manager? Coachen? Faciliteren? Meewerkend?
Jeroen Busscher laat in Turbomanagement helder zien wat je niet moet doen, en plaatst daartegenover wat je juist wél moet doen. We denken bijvoorbeeld dat coachend leiderschap heel vooruitstrevend is, maar Busscher stelt dat we elkaar beter kunnen gaan vertrouwen. Ook complimenteren blijkt uit den boze: managers moeten leren wat werkelijke interesse is.
Zo haalt Busscher menig hedendaags managementcliché onderuit en introduceert hij nieuwe, hyperconcrete do's and don'ts. Hij concludeert dat het goed is om als manager eens wat meer te laten en minder te doen, dus luier te worden. We maken ons veel te druk over dingen waar niemand wat mee opschiet. Er is, zo blijkt, geen relatie tussen inspanning en goed leiderschap. Turbomanagement leest zoals Busscher denkt: onconventioneel maar toegankelijk, bruikbaar en vermakelijk.