Uitgevers | Lubberhuizen, Uitgeverij Bas Lubberhuizen |
Uitgavejaar | 2011 |
ISBN13 | 9789059372818 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Platter en Dikker
H.J.A. Hofland & Roel Visser
Aardige mensen, hoe gaan we er mee om? Of: Onbewust asociaal. Met deze campagnes probeert de stichting Ideële Reclame Nederlanders fatsoenlijk gedrag bij te brengen. Eerder al werden spotjes uitgezonden met titels als Fatsoen moet je doen en Kort Lontje.
Wat is er mis in Nederland? De nieuwe rijken etaleren als nooit tevoren hun bezittingen, obesitas is de nieuwe volksziekte en neuzen, borsten en vetrandjes zijn materiaal voor de cosmetische chirurg. Menig evenement lijkt per definitie een strijdtoneel. Bijeenkomsten – op muziekfestivals, in discotheken of voetbalstadions - lopen regelmatig uit de hand. Velen gaan zich te buiten aan snacks, drank en/of drugs, een deel schelt elkaar de huid vol en de bekende korte lontjes gaan met elkaar op de vuist. En net zo makkelijk richt de agressie zich op politieagenten of ambulancepersoneel.
In een lang essay fileert H.J.A Hofland deze nieuwe nationale cultuur. Fotograaf Roel Visser struinde met zijn camera langs voetbalvelden, snackbars, Miljonairs Fairs en strandtenten en maakte verontrustende foto’s.
In een dubbelessay nemen journalist Henk Hofland en fotograaf Roel Visser de excessen van de welvaart onder de loep. Een confronterend boek over heb- en vraatzucht, over hufterigheid, agressie, consumentisme en exhibitionisme.
H.J.A. Hofland is journalist en columnist. Roel Visser is fotograaf en publiceerde eerder o.m. de fotoboeken Zorg in Nederland (1994) en Hier in Holland (2000).
128 pagina’s
Circa 60 full colour foto's