Uitgever | Uitgeverij WBOOKS |
Uitgavejaar | 2011 |
ISBN13 | 9789089102751 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Aan het einde van de negentiende eeuw zet de Nederlandse stoff enfabrikant Vlisco voor het eerst zijn industrieel geproduceerde batikstoff en af op de Afrikaanse markt. In 1960 is de levering gestegen tot 34 miljoen yards veritable wax hollandais. In Westen Centraal-Afrika is het merk Vlisco - de naam wordt altijd zorgvuldig in de zelfkant geweven - dan uitgegroeid tot het toppunt van luxe. Bij belangrijke gelegenheden en ceremonies kleedt men zich bij voorkeur in wax hollandais. Vandaag de dag is Vlisco een belangrijk mode-icoon voor Afrika. Wax hollandais wordt door de Afrikanen beschouwd als hun eigen cultuurgoed. Hoe kon een in Helmond ontworpen stof, geproduceerd met een techniek die \"Veel mensen denken dat Afrikanen een eenvoudige smaak hebben en zich tevreden stellen met allerlei artikelen van mindere kwaliteit, spullen uit de opruiming, primitieve ontwerpen en felle kleuren; artikelen waar de meer modebewuste landen hun neus voor ophalen. Dat is absoluut niet het geval\". Ray Butler oorspronkelijk uit Indonesiƫ afkomstig is, uitgroeien tot een symbool van Afrikaanse identiteit? Dit boek gaat in detail in op die vraag.