Uitgever | Boom Lemma uitgevers |
Uitgavejaar | 2005 |
ISBN | 908506032X |
ISBN13 | 9789085060321 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Een journalist die met zijn artikel de voorpagina wil halen of met zijn item het avondjournaal wil openen, heeft veel concurrentie. Kranten, tijdschriften, televisieprogramma's, internetsites: er is zo veel aanbod, dat de druk voor een journalist groot is om direct duidelijk te kunnen maken waarom zijn artikel of reportage belangrijk is. Is nieuws maakbaar? Is de nieuwswaarde van een gebeurtenis een vaststaand gegeven of is die ook te beïnvloeden? Voor journalisten zijn dit relevante vragen.
Van 'nieuws' is geen definitie te geven, wél is er een lijst met kenmerken op te stellen waaraan een gebeurtenis moet voldoen om in het nieuws te komen. Hoe meer een gebeurtenis aan deze kenmerken voldoet, hoe groter de kans dat het nieuws wordt ofwel, hoe groter de nieuwswaarde.Wat is nieuws? leert de (aankomend) journalist de nieuwswaarde van gebeurtenissen op waarde te schatten aan de hand van de nieuwswaardematrix en besteedt aandacht aan manieren waarop journalisten die gebeurtenissen vervolgens nog nieuwswaardiger kunnen presenteren.
Dit boek een minutieuze inkijk in de werkwijze van journalisten, inzicht in de achterliggende theorie en verklaart journalistieke trends.